Időjárás

Naptár

Utolsó hónap szeptember 2014 Következő hónap
H K SZ CS P SZ V
week 36 1 2 3 4 5 6 7
week 37 8 9 10 11 12 13 14
week 38 15 16 17 18 19 20 21
week 39 22 23 24 25 26 27 28
week 40 29 30
Címlap Közélet Helyi hírek Közéleti hírek SZIGLIGET motoros személyhajó

SZIGLIGET motoros személyhajó

A Balatoni Hajózási Zrt. évek óta jelentős figyelmet fordít hajóparkjának korszerűsítésére, az elavult vízibuszok lecserélésére. Ennek a programnak a keretében került sor a Bódeni-tóról a német Bodanwerft hajógyártól egy félkész hajótest megvásárolására, amelyet a Balatoni Hajózási Zrt. siófoki telephelyén fejezett be saját elképzeléseinek megfelelően.

A szerződéskötésre 2011. októberében került sor. November 14. és 19. között megtörtént a Bodanwerft hajógyár kikötőjében álló 1079. építési számú hajó félkész felépítménynek levágása és a hazaszállítás előkészítése. Erre a közúti és vízi szállítóeszközök és műtárgynyílások korlátozott mérete miatt volt szükség.

Szállítás

A hajótest és felépítménye 3 nagyobb és több kisebb darabban közúti trélerre kidaruzva december 13-án indult 10 napos útjára. Az első, Kressbronn am Bodensee és Roth bei Nürnberg közti szakaszt két nap alatt tette meg az autópályán gyakran 70-80 km/h-s sebességgel haladva. Nürnberg kikötőjében a test és a többi szekció is egy önjáró uszály, a „HERSO-I” raktárterébe került beemelésre. A hajó gyomrában, a lezárt raktárfedelek alatt 5 napos utazással a csatornákon és a Dunán haladva érkezett meg Dunaújvárosba. Itt december 20-án reggel került sor a kidaruzására, és egy újabb közúti tréleren való rögzítésre. Az utat Siófokig közúton teljes útzár mellett tette meg a hajó az éjszaka folyamán. Másnap a Siófok-Kiliti sólyán a hajótest alá kiépítettük a sólyaszánkókat, a trélerek eltávolítása és a hajó megdöntése után, 22-én megtörtént a hajó vízre eresztése. A délután folyamán a hajót két munkaladikkal vontatva felúsztattuk a Sió csatorna városi szakaszán és végül megtörtént a hajó átzsilipelése a Balatonra. A hajó december 22-től a Balatoni Hajózási Zrt üzemi kikötőjében várta az új évet, és a munkák megkezdését.

Építés

A hajó építésének befejezése során a fő szempont a Társaság igényeinek megfelelő, korszerű, utas barát, a legmodernebb biztonsági és kényelmi berendezésekkel felszerelt menetrendi személyhajó kialakítása volt. Ennek érdekében az eredeti német tervek több helyen módosításra kerültek, a balatoni követelményeknek megfelelően.

2012. februárjában megkezdődött a hajó felépítmény acélszerkezetének építése Balatoni Hajózási Zrt. telephelyén, melynek keretében megtörtént a szétvágott felépítmény helyreállítása, elkészült a hiányzó szakasz betoldása, valamint egy teljesen új, a Társaság elképzeléseinek megfelelő kormányállás.

Május végén megtörtént a hajó partra húzása. A sólyázás során elvégeztük a hajótest vízvonal alatti részét érintő munkákat, így felhelyeztük a hajócsavarokat, a mélységmérőt és beépítésre került az orrsugár hajtómű és a horgonyzseb kialakítása. Ekkor történt meg az első hivatalos szemle a Nemzeti Közlekedési Hatóság részéről. A hajó vízrebocsátása után megkezdődtek a hajó külső festésének munkálatai. Ezzel párhuzamosan zajlottak a hajó elektromos-, gépészeti- és asztalos szerelőmunkái, így a kábelrendszer, a világítási rendszer kiépítése, a nyílászárók behelyezése valamint a burkolatok kialakítása és felhelyezése.

Augusztusban beszerelésre került valamennyi gépészeti egység, szeptemberben elkészültek a burkolatok, helyére került a hajó valamennyi berendezése, a saját tervezésű saválló padok, a beltéri asztalok és székek, az egyedi gyártású, gombnyomással vezérelhető automata tolóajtók, a lakóterek berendezése.
A hajó építése során szinte valamennyi munkafázist a Társaság saját szakemberei végeztek el, alvállalkozók bevonására csak néhány speciális esetben került sor.

A SZIGLIGET motoroshajó fő méretei:

Hossza: 40,4 m
Szélessége: 7,2 m
Merülése: 1,1 m
Befogadóképesség: 300 fő

A hajó elnevezésére az év elején pályázatot írt ki a Balatoni Hajózási Zrt. A hajó nevére kiírt pályázatra több száz javaslat érkezett, többek között Szigliget is, és időközben azon tulajdonosi önkormányzatok részére, amely települések nevét nem viseli balatoni hajó felkínáltuk a névhasználatot. Szigliget Község Önkormányzata vállalta jelentős összegű név-szponzorálási díj megfizetését, így ezen ősi, nagy múltú községről kapta legújabb hajónk a nevét.

2012. szeptember 18-án a Nemzeti Közlekedési Hatóság részéről megtörtént a hajó üzemképességi szemléje, ennek megfelelően a hajó az ősz folyamán bemutatható és 2013-ban menetrend szerint, illetve programhajóként fog közlekedni, mind a keleti, mind a nyugati medencében, terveink szerint több útvonalon is lehet majd találkozni az új hajóval.

Szigliget, 2012. szeptember 28.